Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2010

Σκιάχτρα

"...
     Ο Χαλίλ Γκιμπράν διηγείται μια όμορφη ιστορία. Οι αγρότες στα χωριά, για να προστατέψουν τη σοδειά στα χωράφια τους, δημιουργούν έναν ψεύτικο άνθρωπο, ένα σκιάχτρο. Είναι απλώς ένα ξύλο, δεμένο σ' ένα άλλο ξύλο· μοιάζει σχεδόν με σταυρό. Και ύστερα του φοράνε κάποια ρούχα, και ίσως ένα πήλινο τσουκάλι στη θέση του κεφαλιού. Αυτό αρκεί για να κρατήσει τα πουλιά και τα ζώα μακριά, από το φόβο ότι κάποιος βρίσκεται εκεί. Τα ρούχα και τα δύο χέρια κάνουν τα ζώα να πιστέψουν ότι κάποιος παρακολουθεί. Για τα ζώα αυτό αρκεί· μένουν μακριά από το χωράφι.
     Ο Γκιμπράν λέει: Κάποτε ρώτησα ένα τέτοιο σκιάχτρο, «Μπορώ να καταλάβω τον αγρότη που σ' εφτιαξε - σε χρειάζεται. Μπορώ να καταλάβω τα καημένα τα ζώα - δεν έχουν αρκετή ευφυΐα για να δουν ότι είσαι κάτι ψεύτικο. Αλλά στη βροχή, στον ήλιο, στο καυτό καλοκαίρι, στον κρύο χειμώνα, παραμένεις εδώ: για ποιόν λόγο;»
     Και το σκιάχτρο απάντησε: «Δεν γνωρίζεις τη χαρά μου. Απλώς και μόνο το να κάνω αυτά τα ζώα να με φοβούνται μου δίνει τόση χαρά, που αξίζει να υποφέρω τη βροχή, τον ήλιο, τη ζέστη, τον χειμώνα, τα πάντα. Κάνω χιλιάδες ζώα να με φοβούνται! Γνωρίζω ότι είμαι κάτι ψεύτικο, ότι μέσα μου δεν υπάρχει τίποτε, αλλά δεν με νοιάζει. Η χαρά μου είναι να κάνω τους άλλους να με φοβούνται.»


Θέλω να σας ρωτήσω: Προτιμάτε να είστε σκιάχτρο - χωρίς τίποτα στο εσωτερικό, να κάνετε κάποιον να φοβάται, να κάνετε κάποιον ευτυχισμένο, να κάνετε κάποιον ταπεινωμένο, να κάνετε κάποιον σεβαστό; Η ζωή σας είναι μόνο για τους άλλους; Θα κοιτάξετε ποτέ στο εσωτερικό; Υπάρχει κάποιος μέσα στο σπίτι ή όχι; Σας ενδιαφέρει ν' αναζητήσετε το αφεντικό του σπιτιού; 


Το αφεντικό είναι εδώ - ίσως κοιμάται, αλλά μπορεί να αφυπνιστεί. Και μόλις αφυπνιστεί  το αφεντικό μέσα σας, ολόκληρη η ζωή σας αποκτά νέα χρώματα, νέα ουράνια τόξα, νέα λουλούδια, νέα μουσική, νέους χορούς. Είστε ζωντανοί, για πρώτη φορά."


απόσπασμα από το βιβλίο 
Συναισθηματική Ευδαιμονία, Μια από τις πιο σημαντικές πνευματικές διδασκαλίες του OSHO (Εκδόσεις Ενάλιος)

22 σχόλια:

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

ΑΝ ΔΕΝ ΠΕΡΑΣΩ ΝΑ ΕΥΧΗΘΩ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΜΑΛΛΟΝ ΔΕΝ Θ ΑΡΧΙΣΕΙ ΟΜΟΡΦΑ:)))
ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΛΟΙΠΟΝ ΜΕ ΥΓΕΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠ ΟΛΑ.
ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΗ Η ΑΝΡΤΗΣΗ ΣΟΥ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ.

Ειρήνη είπε...

Σ' ευχαριστώ πολύ, καλή εβδομάδα!

Άθεος είπε...

Στην κοινωνία που ζούμε, πολλά τέτοια σκιάχτρα συναντούμε και τα φοβόμαστε σαν τα πουλάκια.
Κάποιοι ελπίζουν σ’ αυτά.
Οι ίδιοι σαν τους πρώτους είναι κι αυτοί!
Δεν είναι τυχαίο που τα σκιάχτρα μοιάζουν με σταυρό!

Ειρήνη είπε...

Μια κατηγορία είναι και αυτή που αναφέρεις, ναι· το κακό όμως είναι πως πολλοί δεν ανήκουν στην παραπάνω κατηγορία, ειδάλλως θα ήταν εύκολο να τους ξεχωρίσεις.

..αλλά από την άλλη, τι μας νοιάζει για τους άλλους;
Το θέμα είμαστε εμείς, να βρούμε επιτέλους το "αφεντικό του σπιτιού" μέσα μας. Έτσι δεν είναι;

Iptamenos Ollandos είπε...

Καλησπέρα Ειρήνη,
όμορφη και διδακτική ιστορία από ένα μεγάλο διδάσκαλο.
Δεν ξέρω αν γνωρίζεις αυτήν την ταινία με παρόμοιο θέμα:http://moviesthatcanchangeyourlife.blogspot.com/2009/11/blog-post.html

Καλό σου βράδυ και ευχαριστούμε...

Ειρήνη είπε...

Καλησπέρα Ιπτάμενε Ολλανδέ,

όντως και ο Γκιμπράν και ο Όσσο έλεγαν μεγάλες αλήθειες μέσα από τις διδασκαλίες τους, τους ανακάλυψα σχετικά πρόσφατα (προς μεγάλη μου ντροπή, σα βιβλιοφάγος που είμαι) και είναι από τα βιβλία που θέλω να διαβάσω ξανά και ξανά. Οι διδασκαλίες του Osho ήδη με έχουν βοηθήσει να δω κάποια πράγματα πολύ διαφορετικά.

Όσο για την ταινία, όχι δεν την ήξερα - και φαίνεται πάρα πολύ ενδιαφέρουσα. Με το που άρχισα να διαβάζω την περιγραφή σου αμέσως αναρωτήθηκα πού θα τη βρω! Ευτυχώς μας έλυσες το πρόβλημα, ευχαριστώ εκ των προτέρων που μπήκες στον κόπο να την ανεβάσεις - και που μου την έκανες γνωστή βεβαίως :) Αν βρω χρόνο θα τη δω απόψε κιόλας!

Ειρήνη είπε...

Την είδα και τη λάτρεψα. Απίστευτη παραβολή. Ο νους, τα συναισθήματα, το σώμα.. και η εσωτερική αναζήτηση του πραγματικού Κυρίου της ύπαρξής μας.. καθώς και τα εμπόδια που εμφανίζονται μπροστά μας και αυτά που πρέπει να αφήσουμε πίσω μας..

Πραγματικά υπέροχη, τη συστήνω ανεπιφύλακτα σε όποιον από εσάς που διαβάζετε αυτές τις γραμμές θέλει να τη δει.

Σ' ευχαριστώ και πάλι, Ιπτάμενε Ολλανδέ.
Πρόσθεσες άλλο ένα λιθαράκι..

Iptamenos Ollandos είπε...

Καλημέρα και από εδώ Ειρήνη. Χαίρομαι που σου άρεσε και βλέπω ότι ήδη με την πρώτη "προβολή" έπιασες πολλά!
Προσωπικά κάθε φορά που θα την δω (και την έχω δει πολλές φορές λόγω του υποτιτλισμού) όλο και κάτι καινούργιο ανακαλύπτω...
Είναι πραγματικά ένα διαμάντι.

Ειρήνη είπε...

Θα μπορούσα να σου κάνω ολόκληρη ανάλυση χεχε. Σε ένα συνάδελφο σήμερα μιλούσα επί 10 λεπτά για τη συγκεκριμένη. Αυτά που διαβάζω (και νιώθω) τα τελευταία χρόνια ξαφνικά πήραν οπτική (και πιο έντονη συναισθηματική) διάσταση!

Και σίγουρα θα την ξαναδώ κι εγώ, πολλές φορές.
Σ' ευχαριστώ και πάλι! :)

Ναύτης είπε...

όλα ξεκινουν απ την παραδοχη πως κάποιοι γεννιούνται ή γίνονται σκιάχτρα...

θλιβερη παραδοχη όσο κι αληθινη...
προσωπικα λέω πως αξία έχει να μην φτάσεις ποτε να γίνεις

όσο για το να αφυπνιστει ένα τέτοιο... δύσκολο... πολυ δύσκολο

οι άνθρωποι απ τη φύση μας διαλέγουμε τον εύκολο δρόμο...

οι περισσότεροι

καλημέρα Ειρήνη

υ.γ. την ταινία του Ολλανδου θα την δω :)

Ειρήνη είπε...

Καλησπέρα Ναύτη,

έχεις μεγάλο δίκαιο σ'αυτά που λες.

Ελπίζω να σου αρέσει και η ταινία.. περιμένω σχόλια! :)

koulpa είπε...

ax.. κάπου στα 6 μου είχα σιγουρευτεί ότι ήταν λίγοι οι πραγματικοί ανάμεσα σε μια θάλασσα επιφανιακών.. τενεκέδων ξεγάνωτων που τους έλεγε ο παππούς μου.. το καλό είναι ότι απέφυγα να τους μυμηθώ.. και σταμάτησαν από νωρίς να με ενδιαφέρουν.. :):)
την ταινία θα προσπαθήσω να την δω σε καλήτερη ιντερνετική στιγμή.. :):)
πόσταρα στις μπουρμπουλήθρες :):)
καληνύχταααα :):)

Ειρήνη είπε...

Χαίρομαι που οι φίλοι μου δεν είναι ..σκιάχτρα ;)
Ελπίζω η ταινία να σου αρέσει, περιμένω σχόλια!

Καληνύχταααα :)

(έστω και καθυστερημένη, μία μέρα μετά - μα μόλις τώρα επέστρεψα το ταλαίπωρο εργαζόμενο κορμί μου στο σπίτι, από τις 9 το πρωί.. ουφ..
έρχομαι στις μπουρμπουλήθρες!)

ΦΩΤΕΙΝΗ είπε...

ΚΑΛΟ ΣΟΥ ΜΗΝΑ. Μ' ΑΡΕΣΕΙ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ.

koulpa είπε...

xaxaxa όμοιος ομοίω.. κι η κοπριά στα λάχανα.. :):)
χαχα μπορεί απόψε.. οτε επιτρέποντος.. και φυσικά θα επανέλθω για περεταίρω σχολιασμό.. :):)
(χαχα κι εσύ από τα κορόιδα που δουλεύουμε είσαι;.. κουράγιοοο.. τι λές παιδί μου.. το ίδιο 24ωρο απάντησες.. εγώ με τα σουρτα φέρτα μου.. αγώνες.. εκτός εδρας εργασίες.. καπρίτσια του οτε.. όπΟΤΕ μπορώ απαντώ.. :):))
καληνυχτούδιαααα :):)

Ειρήνη είπε...

Καλώς ήλθες Φωτεινή και καλό μήνα!
Χαίρομαι που σου άρεσε!

Ειρήνη είπε...

koulpa μου ναι, κι εγώ από τα κορόιδα χαχα.. (πριν λίγο γύρισα πάλι, κλείνω 13ωρα..)

Δεν πειράζει για τα καπρίτσια του ΟΤΕ, απάντησε όποτε μπορέσεις.. εγώ πάντως θα περιμένω το σχόλιό σου εναγωνίως! ..και διαγωνίως ..και αμφιγωνίως.. :P (πού τα βρίσκω τα κεφάκια η άτιμη τέτοια ώρα!)

φιλιά και καληνύχτα!

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ.

Ειρήνη είπε...

Καλό μήνα Σκρουτζάκι!

koulpa είπε...

xxaxaxa ε είμαστε που είμαστε κορόιδα.. ας είμαστε κεφάτα κορόιδα.. :):)
δε πρόκαμα ακόμα.. επιφιλάσομαι.. :):)
καλά ξεμπερδεματα και καλησπέρα :):)

Ειρήνη είπε...

koulpa, έτσι, πάντα με κέφι.
(που λέει ο λόγος)

δεν πειράζει που δεν πρόκαμες, ας είναι όποτε μπορέσεις, εδώ είμαστε..

ψιλοχάθηκα, πήζω.. κάθε βράδυ τελειώνω με τα μαθήματα στις 10+ (από το πρωί στο πόδι) κι έχω στο καπάκι να διαβάσω.. προσπαθώ δηλαδή. Έχουν περάσει χρόνια από την τελευταία φορά που διάβασα συστηματικά και ψιλοζορίζομαι, είμαι πίσω στο χρονοδιάγραμμα μελέτης κι έχω αρχίσει να αγχώνομαι.. ουφ.

άρα όντως πετυχημένο το "καλά ξεμπερδέματα" που μου ευχήθηκες!

καληνύχτα!

koulpa είπε...

το είδα επιτέλους!! :):)
χαρά στο κουράγιο τους αυτών που το έφτιαξαν.. και του φίλου που μπήκε στο κόπο να το υποτιτλισει και να το ανεβάσει.. :):)
είναι μεγάλη κουβέντα.. και θεωρητικά το έχω λύση από μωρό.. με την παραδοχή ότι η ζωή είναι μια τυχαία κατάσταση.. χωρίς πρίν και μετά.. στην πράξη είναι στιγμές που θα ήθελα να μην ισχύει.. αλλά είναι στιγμές.. :):)
ίσως επεκταθώ με ποστ.. αν βρω το χρόνο και τη διάθεση.. :):)
καλησπέρααα :):)